9 de novembre del 2008

Diccionari de pediatria

ESCARLATINA: Malaltia infectocontagiosa causada per un bacteri, “Streptococ pyogenes”, productor de toxina estreptocòccica, i caracteritzada per febre alta d’inici sobtat, mal de coll, cefalea, erupció cutània, dolor abdominal, i en ocasions vòmits.
L’erupció cutània és característica. Té aspecte de “paper de vidre”, rugós i vermell, i apareix generalment de 12 a 48 hores després de que hagi començat la febre. Apareix primer al coll i al tronc, i després s’estén a extremitats i zona genital. Si no es tracta, passats uns 7 a 21 dies, l’erupció cutània deixa pas a un procés descamatiu de la pell que també és característic.
L'Anna ha agafat l'escarlatina, una malaltia fins fa poc gairebé eradicada, causada pel magnífic estreptococ betahemolític. A la pell, especialment a les galtes, unes taques vermelloses (el nom prové del color escarlata) i una setmana d'aïllament a casa. Fins aquí tot normal. La meva sorpresa va ser quan, en intentar informar-me sobre el tema, vaig anar a petar a Enciclopedia.cat. En el seu article sobre l'escarlatina indiquen que "Convé que el nen estigui aïllat de 4 a 6 setmanes." Aquesta informació m'alarmà i vaig acabar trucant a Sanitat Respon, on em van reafirmar en la setmaneta que ja ens havia dit el metge. Els tractaments de moltes malalties han canviat en poc temps i les enciclopèdies haurien de fer l'esforç de mantenir-se al dia en aquestes qüestions. Només d'imaginar un mes sencer de criatura de 2 anys tancada a casa gairebé m'agafa a mi, l'escarlatina.

Però no tot han sigut descobertes alarmants. En el meu afany d'investigació mèdica vaig trobar un diccionari de termes pediàtrics dins de la web de l'Hospital de Nens de Barcelona.


Si voleu saber què és la menarquia, què patiu si teniu pediculosi (afecció que The Blob pateix de sempre en les parts) o quines característiques tenen les migranyes en els nens, entre moltes altres explicacions útils, aquesta és la vostra obra. Per si fos poc, "En el cas que alguna de les paraules que busqueu no hi estigués, només cal que ens l'envieu i l´Hospital l´afegirà al diccionari el més aviat possible". Tot un detall. D'aquest diccionari és la definició d'escarlatina que encapçala aquest apunt.

10 comentaris:

  1. Comentari resum dels darrers apunts del bloc: si em llegeixo les obres completes de Pompeu Fabra, com aquest Ammon s'ha llegit el diccionari, ¿aconseguiré que m'entrevisti en Comas a TVPrat o m'agafarà l'escarlatina de l'empatx?

    ResponElimina
  2. Ara m'has fet un embolic... jo de petit vaig passar el xarampió i l'escarlatina, però aquesta última sempre l'anomenavem com "la rosa". Jo pensava que era la denominació popular... i ara, en consultar l'Alcover-Moll veig que la rosa és una forma d'anomenar el xarampió.

    Una ràpida recuperació a l'Anna... encara que aquesta és una malaltia més que res emprenyadora mentre la passes, però al món occidental no és cap problema important

    ResponElimina
  3. Escarlatina, rosa verola, xarampió, varicel·la... Com deien allò que era millor tenir grans a la cara que petits al cul?

    Jo tinc el Lluc amb varicel·la i pendents que no ho agafi també la Berta. Jo ho he passat tot, ja: som 8 germans i als dos anys jo ja estava immunitzat de tot!

    Ara bé: això d'usar Internet com el metge de capçalera, no és gaire recomanable. ;-)

    ResponElimina
  4. Joan, si et llegeixes els 9 voluminosos volums complets de les Obres completes del mestre (notes i bibliografies incloses)sense defallir, et mereixes una entrevista amb la Terribas, com a mínim.

    Fary, així que de petit vas passar el xarampió i el xarampió. Vés que de gran no hi tornis. No hi ha dos sense tres i no hi ha tres sense quatre, que diuen a cal Parèmies.

    Sant Pàmies refranyer és immune a totes les infeccions, però que vigili no li passi com a The Blob, que de tant d'anar pels galliners té pediculosi crònica en certes parts.

    ResponElimina
  5. Són el mateix el xarampió i l'escarlatina?

    Jo de petit vaig passar dues malalties molt ssemblants, que et deixaven el cos ple de punts vermellosos. Potser em falla la memòria, però una em van dir que era el xarampió i la segona la rosa...

    ResponElimina
  6. Segons el DIEC2 rosa és tant el xarampió com la rubèola i l'escarlatina no té res a veure amb cap dels tres noms anteriors. Això sí, totes deixen senyals vermells a la pell. Potser era la rubèola... Embolica que fa fort.

    ResponElimina
  7. M'esteu fent agafar picor pertot arreu.

    Que sigui lleu per a l'Anna!

    I no miris mai a la càmera!

    ResponElimina
  8. Vigila que l'Anna no mude todo el pellejo de las manos a los pies. A mi em va passar això...en altres temps...:

    Antes de comenzar les diré que no tengo palabras para contar todas las cosas tan, tan increíbles que han pasado en mi vida después que conocí esta gran verdad.

    Todo comenzó un día cuando en la misma guagua (autobús) en que yo viajaba, venía mi pastor, él venía hablando de la palabra y cuando yo le escuché me acerco y le pregunto, ¿es usted religioso? Él me contesta que no, que él pertenecía al Ministerio Creciendo en Gracia.

    Yo pertenecía (en ese entonces) a la iglesia “Peste costés”, era líder de alabanza y me iba muy bien; ¡imagínense que yo estaba recién bautizada!

    Cuando él comienza a hablar y me dice que yo estaba equivocada, que el diablo fue destruido, que yo siempre iba a ser salva, que no tenía que ayunar, ni tirarme de rodillas arrepintiéndome de mis pecados, que yo no era pecadora; cuando escuché todas esas cosas que jamás nadie me dijo, yo me quedé muy confundida.

    Me prestó un casete y estaba mi Apóstol hablando lo mismo que el pastor me había dicho, llamé a mi esposo y le digo que esto sí que es verdad porque está escrito en la Biblia.

    Al día siguiente voy con mi pastor en aquel momento, el del sistema pentecoste, le hablé del casete que ya había visto y me dice “cuando llegue ese pastor, me mandas a buscar”.

    Cuando llega el pastor del Ministerio Creciendo en Gracia también llega el pastor del sistema; me dice es que este hombre es el mismo diablo, es la Apostasía , el anticristo; no puedes seguir relacionándote con él, no le permitas entrar a tu casa y mucho menos ver esos casetes. En ese momento aparentemente terminó todo, pero hubo una palabra que me dijo el pastor del ministerio que nunca se me olvidará: “yo me voy, pero usted, yo recibo que es una entendida”.

    Seguí en el sistema Pentecostés pero no me sentía bien, empecé a faltar a la iglesia ya no podía ni cantar, al punto que decidí no ir más; me decía, hay algo que me falta, aparentemente yo estaba bien por fuera, pero por dentro tenía un vacío tan grande; los negocios empezaron a empeorar, las cosas a ponerse bien feas.

    Empecé a pedirle a Dios que me trajera a ese pastor porque sentía la necesidad de escuchar esas palabras, ese consuelo y no había forma de encontrarme con él.

    Un buen día voy a Menelao Mora y la cubierta de mi Padre, mi Apóstol Jesucristo hombre, mi Dios, me pusieron en la puerta del pastor y le pregunté:

    -- “¿no se acuerda usted de mí?

    --“Claro que me acuerdo bendecida.

    Había pasado un año y medio y vengo a pedirle todo lo que tenga de su Ministerio, puede usted ir a mi casa y llevar los casetes; empezamos a reunirnos en mi casa el pastor y yo, dos veces por semana traía los calqueos; ya somos un grupo, la palabra ya está corriendo aquí en el Mariel; siempre tengo en mi mente mantener la confesión.

    Pasé grandes tribulaciones al punto que mi esposo y mis hijas me llegaron a decir en “esta casa lo que ha caído es una desgracia”, pero ellos veían que yo no desmayaba, siempre estaba de buen ánimo. Cómo no estarlo si mi Papi, mi Dios, mi Apóstol José Luis, su cubierta está conmigo, tengo ángeles a mi servicio, que mi Padre está en todo lo mío, que todo está bien, nada puede preocuparme.

    Un buen día la niña mía, con 4 años de edad, le sale en la piel una erupción como si fuera sarpullido; lo que tenía no era sarpullido sino una bacteria (escarlatina).

    Primeramente le mandaron un ciclo de antibióticos (penicilina) y la niña no mejoraba, terminé con ese plan y en vez de mejorar empeora; le mandan cambiar el plan para otros antibióticos más fuertes, y la niña de mal a peor; con ese otro plan, la niña comenzó a mudar todo el pellejo de las manos y los pies; cuando yo veo eso, la carne se me puso mal, pero mi espíritu como todo un dios, con una sabiduría predestinada comencé a confesar conforme a lo que está escrito, “mi hija está sana”.

    Lo primero, quitarle radical todos los medicamentos y mis hijas mayores estaban muy preocupadas, pero cada vez que decían que la niña tenía algo, yo decía, “la niña es sana”, “ella no tiene nada”.

    Como a la semana empezó a mejorar, la fiebre desapareció, dejó de mudar la piel, yo me sentía más tranquila, la niña no estaba recibiendo ningún tipo de medicamento, porque todo esto fue una tribulación con un propósito, porque todo obra para bien y en el día malo tengo cubierta y como aprendí de mi Apóstol, todo está bien en toda vida.

    Gracias Papi, estoy convencida que el Señor llegó; que está con nosotros, que puedo verte; para mi no hay duda que mi Apóstol es Dios; lo amo con todo mi ser porque me ha hecho feliz, cambió mi vida completamente, me reveló mi identidad.

    A Él, a José Luis De Jesús Miranda, le debo todo lo que soy; y lo que siento, es algo que no lo puedo explicar con palabras.

    Gracias por hacerme feliz. Recibo que pronto entraremos en otra gloria con la visita de mi Padre aquí en Cuba.

    ResponElimina
  9. Hola! Per a termes mèdics és força interessant el diccionari Enciclopèdic de Medicina de l'Enciclopèdia. Té una versió en línia: http://www.grec.net/home/cel/mdicc.htm.
    De totes maneres, és recomanable utilitzar aquest tipus de diccionari només per a consultar definicions de malalties o conceptes mèdics. Pel que fa a tractaments, degut a la constant evolució, és millor tafanejar tractats específics o, directament, consultar el metge!
    Salutacions!

    ResponElimina
  10. Lloada sigui la paraula del Blob! No vull ni saber en quines lectures trobes aquests passatges tan enriquidors...

    Gràcies per la referència i benvingut, Ot. De diccionari mèdic a la barra lateral només en tenia un de la Jaume I. Hi afegiré aquest altre. Salut!

    ResponElimina

Quelcom a dir?