18 de febrer de 2009

L'inventor de l'ordre alfabètic

Allau formulà aquest dilluns en un comentari una pregunta que ja s'havia fet fa mesos en aquest bloc, però que no és fins avui que, per fi, obtindrà resposta.
"Una mica off-topic, però sempre m'he preguntat "qui" va inventar l'ordre alfabètic. Algú entre els erudits lectors pot dir-me perquè la lletra A va abans de la B i no a l'inrevés?"
Comencem pel final. Diu l'IEC que "L'alfabet català prové de l'alfabet llatí i consta de vint-i-sis lletres, ordenades de la manera que mostra el quadre..." Aquest ordre és un fet que sembla gairebé científic i que poques vegades es qüestiona, però que amaga una profunda aleatorietat. L'ordre de les lletres és una realitat tan quotidiana i elemental que per molta gent dir que la A va davant de la B és com dir que 2 i 2 fan 4. Però a diferència d'una suma matemàtica, l'ordre alfabètic és una convenció. I com tota convenció, té un origen.

La convenció de l'alfabet català prové de l'alfabet llatí i aquest és semblant al de l'alfabet grec i l'hebreu. El viatge continuaria en direcció al fenici... Però si anem reculant, ¿fins on arribem? En aquest cas no hi ha una resposta amb un nom individual, però sí hi ha un 'qui': els ugarites. Ugarit és una ciutat de Síria (actual Ras Shamra), on l'any 1928 un arqueòleg francès va descobrir unes taules d'argila amb lletres. La majoria d'aquestes taules eren escrites en un sistema cuneïforme sil·làbic ja conegut, però d'altres presentaven una nova escriptura cuneïforme: l'ugarític.

L'alfabet ugarític, com es pot veure a la imatge, era cuneïforme (el primer sistema d'escriptura conegut). Tenia 31 lletres que només eren consonants, o sigui de fet és un abjad, terme amb què es coneixen els alfabets consonàntics. L'ugarític s'escrivia d'esquerra a dreta.

Les taules d'argila ugarítiques són la prova més antiga mai trobada d'un ordre alfabètic que, amb el pas dels anys i l'evolució de les llengües, donaria lloc a l'ordre alfabètic de l'hebreu, del grec i del llatí. I d'aquí, al quadre d'ordenació alfabètica de la gramàtica de l'IEC.

Més: La font Ugaritic 3.0.1 per a l'ordinador.

PS: La imatge de l'alfabet ugarític (gentilesa de & Piscolabis librorum):







La imatge superior és d'un text d'escriptura ugarítica. Una llista de déus, crec recordar.

19 comentaris:

  1. Acadèmicament perfecte, tot i que hom hauria desitjat, de ben segur, una resposta més fantàstica i encisadora. Però bé, ja ho sabem: tot és convenció.

    El gran consol és que les lletres han donat aquí un exemple mundial: aquest consens aconseguit pels homes, es pot extrapolar a alguna altra cosa?

    Tothom va veure que el ben comú i pràctic residia en aquest ordre... i llestos.

    ResponSuprimeix
  2. Moltíssimes gràcies per la investigació, era un dubte que em venia de lluny i pel que em calia un lexicògraf.

    Ara només queda esbrinar com coi van intercalar les vocals en aquest alfabet consonàntic ;-)

    ResponSuprimeix
  3. La resposta fantàstica i encisadora (?) la va donar Mr. Blob dilluns.

    Cada llengua té una evolució diferent, quant a consonants i quant a vocals. L'alfabet ugarític és només una matriu general primitiva a partir de la qual hi ha moltíssimes variacions.

    M'acabes de donar una idea, Allau. Potser algun dia parlaré també de la història de cada lletra, que és un tema divertit.

    ResponSuprimeix
  4. Joan, una altre vegada un molt bon article. Falta saber el perquè tenen aquest ordre, si és una qüestió aleatòria o amb una lògica dintre de la llengua ugarita.
    En fi, encara podem tenir una resposta fantàstica i encisadora com diu l'Oriol vidal.
    Per cert, la taule on hi ha inscrit el primer alfabet és aquesta:
    http://www.fortunecity.com/victorian/vangogh/555/Spell/alfa-earliest-order.html

    ResponSuprimeix
  5. Al comentari d'ahir us parlava dels semites que marxaren d'Egipte com primer origen de l'alfabet que coneixem. Obviament ho adornava parlant de Moisès i Aaron i altres bestieses, però quan The Blob parla no diu tantes tonteries com sembla a primera vista, doncs acostuma a documentar-se abans, deixant a la imaginació del lector la recerca última de les fonts.D'això alguns en diuen resposta "fantàstica i encisadora".

    L'explicació del Gazo, com gairebé tots els seus apunts, és incompleta i inexacte per manca d'informació: és el que passa quan es volen fer les coses ràpid i a cop de Viquipèdia.

    A vore: seguint els seus links ens trobem que: “The Ugaritic language is attested in texts from the 14th through the 12th century BC.The city was destroyed in 1180/70 BC.“ i la mostra de la fotografia n'és l'exemple arqueològic trobat.

    Tantmateix, l'orígen de l'alfabet actual, i el motiu del perquè està ordenat així és més antic i ens remonta al 1900 aC o inclús abans. John C. Darnell (http://www.yale.edu/nelc/jdarnell.html), va descobrir el 1998 gravats en roques al sud d'Egipte fetes per treballadors semites que treballaven allà i que després ho van transmetre a altres famílies semites de l'Est fins arribar a Síria on el 1928 es va trobar la pedra de la foto de l'apunt. I a partir d'aquí comença el que ens explica el Gazo.

    Precisament per això, ahir us parlava de Moisès (semita) i de la fugida d'Egipte cap a la terra promesa. Parlava de treballadors semites de la construcció a Egipte que van emigrar fins la terra promesa i durant els 40 anys de travessia van ordenar els dibuixets del egipcis. Doncs bé, d'això es tracta precisament. Aquí (http://webspace.ship.edu/cgboer/alphabet.html) podeu veure l'evolució entre els jeroglífics egipcis i l'alfabet actual, amb la corresponent explicació. Si ens hi fixem l'ordre té a veure amb animals, parts de la casa i objectes quotidians i possiblement aquest sigui el motiu del per què aquest és l'ordre i no un altre.

    Per altra banda, semblaria que foren els fenicis, grans navegants, qui van extendre aquest alfabet arreu des de Síria(http://www.phoenician.org/alphabet.htm) i que foren els grecs qui hi afegiren les vocals. Però l'orígen més antic ho són els jeroglífics egipcis, aproximadament del segón mileni aC.

    Pobret The Blob, que ningú el pren seriosament...snif...snif...

    ResponSuprimeix
  6. Aquí hi ha les fotus de l'alfabet trobat pel Sr. Darnell:

    http://images.google.es/imgres?imgurl=http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/images5/alphabet.JPG&imgrefurl=http://thelongestlistofthelongeststuffatthelongestdomainnameatlonglast.com/first368.html&usg=__ni81PqYnihcJGDSFQEZu4D9BcU8=&h=359&w=259&sz=24&hl=ca&start=1&um=1&tbnid=0Exi4lbyMJzVwM:&tbnh=121&tbnw=87&prev=/images%3Fq%3Dalphabet%2Begypt%2Bdarnell%26um%3D1%26hl%3Dca%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:ca:official%26sa%3DG

    http://images.google.es/imgres?imgurl=http://news.bbc.co.uk/olmedia/520000/images/_521235_egypt300.gif&imgrefurl=http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/middle_east/521235.stm&usg=__OMG0uj9gFVxKjz5pp5r2h4C3JMI=&h=180&w=300&sz=7&hl=ca&start=6&um=1&tbnid=FwHfIX6ZMPSHTM:&tbnh=70&tbnw=116&prev=/images%3Fq%3Dalphabet%2Begypt%2Bdarnell%26um%3D1%26hl%3Dca%26client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:ca:official%26sa%3DG

    ResponSuprimeix
  7. Aquí hi ha alguna confusió, llepissós Blob. I no només una...

    La primera imatge que indiques (aquesta) malgrat que diu que és l'alfabet trobat per Darnell reprodueix l'alfabet ugarític, com ens mostra la imatge que aporta Galderich (aquesta), que és la mateixa.

    Malgrat aquest error motivat per "fer les coses ràpid i a cop de vés a saber quines webs", en el segon enllaç (aquest) de The Blob sí que es parla d'una troballa important, però entenc que no per ser d'un alfabet ordenat, sinó de la primera mostra d'escriptura alfabètica, o sigui, no pictogràfica o jeroglífica: "A number of experts agree that these inscriptions are the earliest alphabetic writing yet discovered and their location has forced a rethink on the origins of writing."

    Una cosa és escriptura alfabètica i una altra és l'ordre alfabètic. Tanmateix, i malgrat aquesta confusió conceptual, la informació és un bon complement a l'apunt, que, recordem, tracta específicament de l'origen de l'alfabet ordenat.

    ResponSuprimeix
  8. Pel fet que a la web “Fortunecity” hi surti una fotografia amb un text afegit a sota que posa “abecedary ugarit” (en quin idioma és això, per cert) La imatge certament és la mateixa, però, i què?

    No ens hem d'apartar de l'evidència reconeguda pels arqueòlegs. Per exemple la web del Institut Americà d'Arqueologia:

    http://www.archaeology.org/0001/newsbriefs/egypt.html

    ens remet a la troballa de Darnell com la primera “representing the earliest-known phonetic alphabet” esa dir la representació gràfica de fonemes ordenats.Alfabèticament.

    De fet la pròpia wikipedia diu, cercant el terme 'alphabet' que “The history of the alphabet started in ancient Egypt. “ Tot això dels ugarítics sona exòtic però és posterior, com els fenicis, hebreus, arameus, cananites i tants d'altres: fou una troballa d'un francès que ja ha passat a la història, com possiblement passarà a la història la del Darnell el dia que s'en trobi una d'anterior en el temps. De fet qualsevol recerca sobre el tema a Sant Gugel no ens remet a Síria si no al sud d'Egipte com orígen de la ordenació alfabètica.

    Tantmateix, no es tracta tant de saber on es va trobar la primera pedra que ho representava, si no de saber on es va desenvolupar la sistematització dels fonemes. I em sembla que la comunitat acadèmica està d'acord que el sistema alfabètic va neixer a Egipte i no a Síria.

    L'interessant seria saber quelcom dels txinus, japos i totes aquelles terres...doncs igual ens duiem una suspresa.

    Apa, que em sembla que has tornat a agafar una gazophilopatia, hehehe.

    ResponSuprimeix
  9. "La imatge certament és la mateixa, però, i què?" Atribueixen a Darnell la descoberta d'Ugarit i dius "i què" i et sembla un lloc fiable!?

    Quan tradueixes afegeixes un "fonemes ordenats" una mica sospitós... Crec que continues amb la mateixa confusió entre escriptura alfabètica i alfabet en el sentit del que representa la troballa d'Ugarit. Ja que dubtes de la Wiki, la Encyclopaedya Britannica diu aquí que "The first alphabet is believed to have been the North Semitic, which originated in the eastern Mediterranean region between 1700 and 1500 bc".

    Jo no dubto que hi hagi una transició d'escriptura alfabètica egípcia cap a semítica, però no estic gens segur que una prova com la taula d'argila d'Ugarit s'hagi trobat a Egipte. Una cosa és un escrit que representa un conjunt de lletres alfabètiques (que també podem anomenar alfabet) i l'altre un abecedari ordenat com l'ugarític. Enlloc de l'article que indiques parla de l'ordre alfabètic. Però tu ho afegeixes a la traducció, pillín...

    Per rematar-ho, afegiré que a l'article de la Britannica es diu que el "first true alphabet" és el grec perquè inclou vocals i consonants.

    ResponSuprimeix
  10. Afegeixo un parell d'informacions més, facilitades per la Imma de Bloc de Lletres (gràcies!) no sobre la prova documental de l'ordre alfabètic, sinó sobre el perquè d'aquest ordre.

    Primer, algú que sí aventurava, als anys 50, un perquè: "The traditional fixed order of the alphabet, [...] is nothing but the order of the words of an historic verse by which the letters were learned. The alphabet was learned by such verses from its very inception, and their echo rings in the names of the letters in Greek, Hebrew, Syriac and Ethiopian. We may further assume that these verses, and the alphabet generally, were rehearsed with a certain musical intonation, a practice which is characteristic of all Oriental learning." (i continua...) Font

    Segon, algú que afirma que el tema no s'ha aclarit: "What has not been explained is the ordering of the letters of the Semitic alphabet. This has been fixed from the beginning, and-allowing for certain losses of letters-is the order of our Roman alphabet today; but no phonetic logic is apparent in it and there are no theories about how it was originally settled upon" Font

    ResponSuprimeix
  11. Sembla que, entre una cosa i l'altra, he acabat destapant la capsa dels trons i fins i tot he fet pencar a la meva amiga Imma!

    ResponSuprimeix
  12. Molt bon article. Vols dir que mai sabrem el perquè de l'ordre?

    I si no hi ha cap motiu?

    Quina decepció...

    Potser val més la pena no saber-ho.

    ResponSuprimeix
  13. Allau, una capsa de trons semítics amb arrels egípcies... Pitjor que la de Pandora!

    Estupend, potser ara es creu que és una convenció que hem rebut a partir de l'evolució d'antics alfabets, però això no exclou que la setmana entrant algú trobi una prova definitiva: la Rosetta de l'ordre alfabètic.

    ResponSuprimeix
  14. I la foto no és res més que un fòssil de barra de pa amb talls més sofisticats que els d'ara bàsicamentr perquè abans no anaven tan estressats i tenien més temps per fer ruquiries.

    ResponSuprimeix
  15. Coi, això està divertit i segur que seria matèria per temps...

    El que volia dir amb el “I què?”, és que cap de les fonts que hem fet servir ens garanteix que la imatge de la barra de pa sigui, encara que si que sigui ugarit (http://www.ancient-hebrew.org/22_alphabet.html) que això és el primer alfabet. Ni tan sols que això fos producte de les troballes de Darnell.

    El que està clar és que hi ha discusió acadèmica sobre el tema: “Dos hallazgos científicos, casi simultáneos, han puesto de manifiesto las dificultades para determinar con precisión el momento en que aparece el alfabeto en la historia humana.
    John Coleman Darnell, investigador de Yale, anunció en noviembre del pasado año que había hallado trazas de un alfabeto rudimentario en restos que databan de los años 1900 y 1800 antes de nuestra era en un valle de Egipto.
    Poco tiempo después, el arqueólogo griego Panikos Chrysostomou afirmó haber encontrado trazas aún más antiguas, del año 5300, de lo que parecía ser un posible sistema de escritura en el norte de Grecia.
    Ambos científicos tendrán que persuadir a los expertos que desean respuestas académicas bien fundadas antes de adoptar nuevas teorías acerca del alfabeto.
    Por ahora, la mayoría de los investigadores cree que las pruebas más fehacientes indican que el primer sistema de escritura lineal o"proto-alfabeto" surgió en 1600 a.n.e. en las zonas de las minas de turquesa de Egipto o en Ugarit, donde se conserva el primer alfabeto, con 30 signos, escrito aun en sumerio.
    Darnell sostiene que las dos inscripciones halladas en un camino cercano a la ciudad faraónica de Luxor "parecen ser la más antigua de las inscripciones alfabéticas... Podemos afirmar definitivamente que al alfabeto se inventó en Egipto, y no en la zona sirio-palestina", dijo.”
    (la font, aquí: http://www.uned.es/geo-1-historia-antigua-universal/ESCRITURAS_ANTIGUA/Protoescritura1.htm)

    És a dir, insisteixo, l'apunt és incomplert, doncs no aporta totes les dades sobre l'actualitat científica.

    Quan parlem d'alfabet, com el seu nom indica, alfa-beta..., entenc que estem parlant de símbols per reproduir sons. És a dir, el pas dels símbols que representaven idees -pictogrames- als símbols que representaven sons, i lògicament, això comporta necessàriament, doncs els sons de la parla humana són limitats, que siguin també limitats, no com els pictogrames: d'aquí que es faci servir el terme alfa-beta-... Quín sigui l'ordre concret, i quan es van incorporar les vocals ja és una altra història. Però el fet que els estudiosos parlin d'”alfa-bet” vol dir que ja hi ha una inicial sistematització i per això parlo de “fonemes ordenats”.

    PS (que vol dir: Pur Siertu): sapigueu tots que en Gazo fa 39 anys el dia 23, dilluns que ve.

    ResponSuprimeix
  16. Gràcies, Blob, pel recordatori.

    Dilluns de gazocarnaval. No podia ser d'una altra manera.

    ResponSuprimeix
  17. 39 els teus, Mr. Blob. Què més voldries tu que tenir la meva jovenívola edat!

    ResponSuprimeix
  18. Juas, juas, juas !!!

    NO PESAN LOS AÑOS SINO LOS QUILOS!!!

    ResponSuprimeix
  19. Un regalet del Marc:

    http://diccitionari.blogspot.com/2009/02/no-estic-gens-segur-que-una-prova-com.html

    ResponSuprimeix

Quelcom a dir?